ビジュツ フォーラム 21
美術フォーラム21 = Bijutsu forum 21
書誌ID |
LB00220682 |
巻次/年月次/資料ID |
17号 / 2008年5月 /
|
-
特集: 「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで/仲介の感性論 (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")
-
<資料紹介I>唐画師・林[ロウ]苑の作品より (<Introduction to materials for sudy I>The work of the Chinese artist Roen Rin) / 岩佐,伸一 --- p.4-9
-
<アトリエ訪問>豊潤なもの・綾なすもの・雅びなものに潜む温もりをリズムにのせて表現してきた坪井明日香 : それは二十世紀後半の女流の深みを象徴する (<Visit to an artist's studio> Asuka Tsuboi and the rhythmic warmth hidden in the sumptuousness, refinement, and rich surfaces of her art: a symbol of the depth reached by female artists in the second half of the 20th century) / 原田,平作 --- p.10-17
-
<現代作家紹介>銅金裕司 : 芸術と生命の交差 (<Introduction to contemporary artists> Yuji Dogane: the intersection of art and life) / 中塚,宏行 --- p.18-23
-
<資料紹介II>維明周奎の生涯とその画事 : 若冲らとの関わりを中心に (<Introduction to materials for sudy II>Imei Shukei and his relationship to Jakuchu) / 村田,隆志 --- p.24-30
-
特集: 「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon") / 中谷,伸生[編集] --- p.32-33
-
大坂画壇胎動期の出版技術 : 橘守国『運筆麁画』とそれを支える彫師 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Printing technique in the nascent period of Osaka Art Circles: Morikuni Tachibana's Unpitsuso-ga (rough brush sketches) and the woodblock carver behind its realization (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 日野原,健司 --- p.34-39
-
飲酒詩を画賛とする米山人の飲酒画について (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (On Beisanjin's paintings of Sake drinking inscribed with poems about drinking (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 松浦,清 --- p.40-43
-
文人画とは何か : 岡田半江《山水図巻(大川納涼図)》をめぐって (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (What is Bunjinga?: Hanko Okada's land scape handscroll (Okawa Noryo) (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 中谷,伸生 --- p.44-49
-
大坂紀州往還の絵画 : 大坂画壇と紀伊・泉南の文人ネットワーク (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Pictures of comings and goings on the Osaka-Kishu Highway (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 近藤,壮 --- p.50-55
-
田能村竹田と大坂--文政十二年作《目撃佳趣画冊》,《稲川舟遊図》のこと (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Chikuden and Osaka: the album observations of beauty and boating on the Niagara of 1829 (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 宗像,健一 --- p.56-61
-
大坂の「唐画」と南蘋風 : 森蘭斎を中心に (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Kara-e (Chinese-style) painting in Osaka during the Mid-Edo period and the Nanpin Style, with a focus on Ransai Mori (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 伊藤,紫織 --- p.62-65
-
女性画家と大阪 : 文人画から美人画まで,女性たちは大阪画壇を蘇らせるか? (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Women painters and Osaka: from Bunjinga to Bijinga: women and the revival of the Osaka art world (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 小川,知子 --- p.66-70
-
「大大阪の時代」までの大阪の日本画界 : 大坂画壇,否,摂派は継承されたか (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (The world of Osaka Nihonga before the development of greater Osaka: a legacy for modern Osaka Gadan, or rather, Seppa? (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 北川,久 --- p.71-75
-
大阪的評価の再考--菅楯彦を中心に (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (A reconsideration of Osaka valuation: Tatehiko Suga (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 明尾,圭造 --- p.76-80
-
「浪花情緒」のモダニズム : 北野恒富と生田花朝の場合 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (The modern of "Naniwa emotion": Tsunetomi Kitano and Kacho Ikuta (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 橋爪,節也 --- p.81-85
-
「浮世油画」鈴木蕾斎考--美術と印刷のはざまに消えた,ある大阪洋画先駆者の片影 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Ukiyo oil painting: a brief look at Raisai Suzuki: Osaka pioneer of western painting who disappeared into the gap between fine art and painting (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 熊田,司 --- p.86-90
-
大阪の近代美術 : 受け継がれる前衛の血脈 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Modern art in Osaka: the heritage of the avant-grade (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 安來,正博 --- p.91-94
-
現状を誇れない大阪人と美術の現代 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (An Osaka that does not make its citizens proud and the present state of art (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 吉村,良夫 --- p.95-99
-
関西の美術力アップのために雑感を述べてみる--京都・大阪・神戸を中心として (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (An Osaka that does not make its citizens proud and the present state of art (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 原田,平作 --- p.99-103
-
浪華写真のヒストリオグラフィー : 『月乃鏡』と「写壇今昔物語」 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (The historiography of Naniwa photography: Tsuki no kagami and Shadan konjaku monogatari (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 佐藤,守弘 --- p.103-108
-
鏡に映った大阪 (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) (Osaka as a mirror reflection (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 船越,幹央 --- p.109-112
-
「おもろい」 : 興趣の大阪的な表現をめぐって (<特集>「大坂画壇」は蘇るか? : 「綺麗なもん」から「面ろいもん」まで) ("Omoroi": a keyword to understanding Osakan aesthetics (Special issue: A revival of Osaka Gadan: from "Kireinamon" to "Omoroimon")) / 吉岡,洋 --- p.113-116
-
<特集>仲介の感性論 : 「遊び」の中の「学び」 (Aesthetics of the intermediary: "Learning" in the midst of "play") / 岩城,見一[編集] --- p.118-119
-
「学ばせる」遊び・絵双六 : ビジュアル・エデュケーションの視点から (<特集>仲介の感性論) (Learning as play: E-sugoroku from the viewpoint of visual education (Aesthetics of the intermediary)) / 岩城,紀子 --- p.120-125
-
草紙と「教育」 (<特集>仲介の感性論) (Learning in the midst of play: illustrated paperbacks and education (Aesthetics of the intermediary)) / 鈴木,俊幸 --- p.126-131
-
書物におけるビジュアル・エデュケーション (<特集>仲介の感性論) (Learning in the midst of play: visual education through books (Aesthetics of the intermediary)) / 内田,啓一 --- p.132-136
-
執筆者紹介 --- p.129-130
-
表紙解説<表>森徹山《木村蒹葭堂肖像》 (Tetsuzan Mori, Portrait of Kenkado Kimura) / 中谷,伸生 --- p.140
-
表紙解説<裏>菅楯彦《浪速堀江市之側之図》 (Tatehiko Suga, Horie-ichinogawa in the Naniwa) / 前田, 明範 --- p.141
-
英文要約 / モーランド,キャロル[翻訳] --- p.143-146