コウサスル マナザシ : ヨーロッパ ト キンダイ ニホン ノ ビジュツ : トウキョウ コクリツ キンダイ ビジュツカン コクリツ セイヨウ ビジュツカン ショゾウ サクヒン ニ ヨル
交差するまなざし : ヨーロッパと近代日本の美術 : 東京国立近代美術館, 国立西洋美術館所蔵作品による / 東京国立近代美術館, 国立西洋美術館編集
書誌ID |
LB00061212 |
巻次/年月次/資料ID |
/ / 140000034
|
-
西欧へのまなざし / 高階,秀爾 --- p.7-12
-
空間について / 本江,邦夫 --- p.13-23
-
<章立て解説(I)>外光への関心--印象派を中心に (The Focus on Outdoor Light--Impressionism and Related Movements) / 大谷,省吾 --- p.[25]
-
点描表現の日本における受容をめぐって--太田喜二郎を中心に / 大谷,省吾 --- p.26-30
-
<章立て解説(II)>装飾性--色や形の新しい秩序を求めて (Decorative Elements--The Quest for New Orders in Color and Form) / 蔵屋,美香 --- p.[73]
-
装飾の系譜--壁画から壁面へ / 蔵屋,美香 --- p.74-79
-
<章立て解説(III)>迫真的再現--細密描写の再発見 (Realistic Representation--The Rediscovery of Minute Realism) / 佐藤,直樹 --- p.[97]
-
岸田劉生におけるデューラーの受容--複製画を通して見た西洋古典絵画 / 佐藤,直樹 --- p.98-105
-
<章立て解説(IV)>歴史画--宗教と物語の表現 (History Painting--Representing Religious and Literary Themes) / 喜多崎,親 --- p.[123]
-
明治期洋画のイコンとナラティブ--歴史画受容をめぐる一試論 / 喜多崎,親 --- p.124-130
-
<章立て解説(V)>画面における造形的な探求--特徴ある画肌と個性の発見 (Formative Experiments on Canvas--Original Matieres and the Emergence of Individuality) / 都築,千重子 --- p.[147]
-
19世紀後半以降の西洋美術の状況と近代日本洋画における「写実」の関係をめぐって--ギュスターヴ・クールベと須田国太郎のマチエール分析を中心的論点として / 都築,千重子 --- p.148-152
-
<章立て解説(VI)>生命の造型--ロダンと戦前までの日本近代彫刻 (Capturing Life--Auguste Rodin and Japanese Sculpture up to World War II) / 高橋,幸次 --- p.[171]
-
表面と内的生命--日本近代彫刻におけるロダニズムの暗部 / 高橋,幸次 --- p.172-176
-
Visions of the West / [by]Takashina,Shuji / [Translated by]Berman,Laurie --- p.202-204
-
On Space / [by]Motoe,Kunio / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.205-209
-
<SECTION COMMENTARIES I>The Focus on Outdoor Light--Impressionism and Related Movements / [by]Otani,Shogo / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.210
-
The Acceptance of Pointillism in Japan--Centering on the Works of Kijiro Ota / [by]Otani,Shogo / [Translated by]Hirayama,Keiko --- p.210-213
-
<SECTION COMMENTARIES II>Decorative Elements--The Quest for New Orders in Color and Form / [by]Kuraya,Mika / [Translated by]Katsuya,Keiko --- p.214
-
From Murals to the Walls--The Genealogy of Decoration / [by]Kuraya,Mika / [Translated by]Ogawa,Kikuko --- p.214-218
-
<SECTION COMMENTARIES III>Realistic Representation--The Rediscovery of Minute Realism / [by]Sato,Naoki / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.219
-
Ryusei Kishida's Interpretation of Durer--The Role of Reproductions in the Japanese Reception of European Classic Art / [by]Sato,Naoki / [Translated by]Ogawa,Kikuko --- p.219-224
-
<SECTION COMMENTARIES IV>History Painting--Representing Religious and Literary Themes / [by]Kitazaki,Chikashi / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.225
-
Icon and Narrative of the Yoga (Japanese Western-style Painting) in the Meiji Era--A Discourse on the Acceptance of Historical Paintings / [by]Kitazaki,Chikashi / [Translated by]Hirayama,Keiko --- p.225-229
-
<SECTION COMMENTARIES V>Formative Experiments on Canvas--Original Matieres and the Emergence of Individuality / [by]Tsuzuki,Chieko / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.230
-
Western Art Scene after the Late 19th Century and "Realistic Representation" in Modern Japanese Oil Painting--Centered on the Analysis of Matiere Used by Gustave Courbet and Kunitaro Suda / [by]Tsuzuki,Chieko / [Translated by]Hirayama,Keiko --- p.230-234
-
<SECTION COMMENTARIES VI>Capturing Life--Auguste Rodin and Japanese Sculpture up to World War II / [by]Takahashi,Koji / [Translated by]Katusya,Keiko --- p.235
-
The Surface and the Internal Life--The Obscurity of the Rodinism in Modern Japanese Sculpture / [by]Takahashi,Koji / [Translated by]Ogawa,Kikuko --- p.235-238
-
作家解説 (Biography) / 都築,千重子 / 大谷,省吾[編] --- p.240-251
-
戦後国内美術館略譜--東京国立近代美術館と国立西洋美術館を中心に / 水谷,長志[編] --- p.252-262